Din livskarta, dina mål blir lättare att se och känna om du ser det som en karta där du ser till att ditt slutmål är som en målbild. Här är en målbild som jag har haft 🙂 Det är från Barcelona där jag varit en vecka på en underbar utbildning!

IMG_5350

För att komma hela vägen fram kan det vara idé att skapa delmål på vägen. Se över vad du måste göra varje dag, varje vecka, varje månad och varje år för att nå ditt mål. Att sätta delmål beror ju naturligtvis på lite vad du satt för mål  – det tar olika lång tid att nå sina mål beroende på vad det är, på vem man är och hur man väljer att gå tillväga. Det är ändå så att när man gör någonting dagligen för att nå sina mål – befästes detta i ens liv på ett bra sätt, det är större chans till varaktig förändring.

IMG_5348

Du kan ha både långa och korta mål. En del sätter mål som de skall nå om 5 år, om 10 år och en del sätter på 1 år eller veckor – och det beror förståss på vad det är för mål.

Om du väljer att sätta ett mål om 5 år så sätter du upp delmål utifrån det.

Vad måste du göra år 4 för att nå ditt mål om 5 år?

Vad måste du göra år 3 för att nå ditt mål om 4 år? Var ska du vara då?

Vad måste du göra år 2 för att nå ditt mål om 3 år? Var ska du vara då?

Bryt ner alla dina mål till  säsongsmål, månadsmål och så småningom om ska du också tänka på veckomål men även dagsmål. Sätt upp dagliga övningar och träna på detta, det ska du göra nu direkt! Vad måste du göra idag för att nå ditt uppsatta mål?

1

När du på kvällen har gjort dina dagliga övningar (som finns i tidigare inlägg), den träning som du satt upp att du ska göra mentalt, praktiskt eller vad det är du har bestämt för dagsmålet – skriver du ner i din bok dina reflektioner, har det hänt något, har du kommit en bit på väg? Hur känns det? Har du nått ditt mål denna dagen?

Vad var det som fungerade? Vad fungerade mindre bra? Vad kan bli bättre? Vad kan du göra för att göra det bättre?
Finjustera och reflektera varje dag!

 

Lycka till!

streck